U komunikaciji i odnosu između roditelja i dece obe strane imaju jednaka prava na uvažavanje potreba. Kao i dete, i roditelj ima legitimna prava da uživa u svom životu.
Kako da se ponaša roditelj ako se dete ne osvrće na ono što mu roditelj govori? Šta da čini roditelj i kako da navede sopstveno dete da uvažava potrebe i osećanja roditelja?
Potpuno drugačije komunikacijske veštine su potrebne u situaciji kada dete stvara roditelju problem u odnosu na to kada se dete bori sa svojim problemom. U drugom slučaju dete ima problem, a u prvom roditelj ima problem.
Ako deca zanemaruju reči i potrebe svojih roditelja, postoji verovatnoća da će prolaziti kroz život kao kroz jednosmernu ulicu vodeći računa samo o svojim potrebama.
Mnogi roditelji u početku imaju teškoću da razumeju pojam vlasništva nad problemom. Najbolji znak koji roditelju govori da treba da potraži rešenje u sopstvenom ponašanju, jeste prepoznavanje problema, a to je prepoznavanje osećanja da nije prihvaćen, osećanja uznemirenosti, napetosti, nelagode. To se može videti u situacijama kada dete ponašanjem ponašanjem potencijalno predstavlja pretnju legitimnim roditeljskim potrebama:
- ostavlja igračke na podu dnevne sobe bez namere da iste skupi;
- prosipa mleko na tepih;
- vuče roditelja da krene usred ragovora sa prijateljicom;
- ulepi hranom čistu odeću roditelja;
- usporava u žurbi;
- cipelama gazi po krevetu.
U svim navedenim situacijama ponašanje deteta na posredan ili neposredan način utiče na roditelja. Suočen sa takvim ponašanjem, roditelj pokušava da razreši situaciju i/ili šablon ponašanja.
Tabela razlika u situacijama u kojima dete/ roditelj ima problem
Dete ima problem |
Roditelj ima problem |
Dete započinje komunikaciju |
Roditelj započinje komunikaciju |
Roditelj je slušalac |
Roditelj šalje poruku |
Roditelj je savetnik |
Roditelj je onaj koji utiče |
Roditelj želi da pomogne detetu |
Roditelj želi da pomogne sebi |
Roditelj „upija“ poruke |
Roditelj želi da bude saslušan |
Roditelj prihvata rešenje deteta |
Roditelj nalazi sopstveno rešenje |
Roditelja prvenstveno interesuju potrebe deteta |
Roditelja prvenstveno interesuju vlastite potrebe |
Delotvoran način i pristup deci
Jednostavan način da se roditeljima pokaže razlika između delotvornog i nedelotvornog pristupa jeste slanje „ja-poruke“ i „ti-poruke“. Kada se osveste poruke koje nisu delotvorne, otkrije se da skoro sve počinju sa „ti-porukom“, kao npr:
- „Ti ne smeš to da radiš“;
- „ (Ti) Ponašaš se kao beba“;
- „Ako (ti) ne prestaneš..“;
- „Ti nisi dobar“.
Ali, kada roditelj jednostavno kaže detetu kako se on oseća zbog nekog detetovog neprihvatljivog ponašanja, poruka se preobražava u „Ja-poruku“:
- „ (Ja) Ne mogu da kuvam kada se saplićem o šerpe i lonce“;
- „Ja ne mogu sada da se igram, jer sam jako umoran“;
- „(Ja) Brinem hoće li večera biti spremna na vreme“.
„Ja-poruke“ delotvornije utiču na dete da izmeni, za roditelja neprihvatljivo ponašanje i povoljnije utiču odnos roditelja i deteta. „Ja-poruke“ će teže izazvati otpor ili pobunu, i delotvornije su jer odgovornost za promenu ponašanja prenose na samo dete. Takve poruke pomažu detetu da prihvati odgovornost za sopstveno ponašanje, i šalju mu poruku da roditelj veruje da ume konstruktivno da se ponaša i da će poštovati potrebe roditelja. Budući da su iskrene „ja-poruke“ podstiču dete da uzvrati isto iskrenom porukom kada se ono samo bude slično osećalo.
Potrebno je uložiti izvestan napor kako bi se navika slanja „ti-poruka“ zamenila novim pristupom. „Ja-porukama“ osoba se otkriva i pokazuje onakvom kakva jeste. Ponekada je roditeljima teško da detetu otkriju sopstvenu ranjivost jer im je prihvatljivije da ih deca opažaju kao bezgrešne i bez slabosti, stoga je i lakše slati „ti-poruke“.
Iskrenost i otvorenost podstiču intimnost, što sam odnos čini kvalitetnijim. Ako dete upoznaje roditelja baš onakvog kakav jeste i samo će biti ohrabreno da se uz bliskost razvija autentično bez straha prihvatajuće sebe.
Iz priručnika
Gordon, T. (2006). Umeće roditeljstva. Beograd: Kreativni centar